Här kan du läsa lite om naglar, D-NailStylist, skönhet, färg, form och mm.

onsdag, augusti 15, 2012

Nagelförlängning med mall

Jag tycker att det är riktig kul med nya kunder som kommer från någon annan salong o vill prova att göra en påfyllning hos mig. Jag brukar nästan alltid ta bort det gamla materialet o sätta dit nytt, det är helt ok. Det som stör mig är att ända tills idag hade alla nya ”återbesök” kunder tippar metoden (dvs plastnaglar som på bilden nedan) som nagelförlängning, och ingen av dem var varken nagelbitare eller hade långa hyponychium (en tjockare hud som finns under nagelns fria kant som skyddar nagelbädden).


Varför det stör mig? Jo, för att varenda gång jag tar bort det gamla materialet är det några eller alla tippar förstörda på nåt sätt. Även om tipparna inte är förstörda brukar jag inte låta tipparna sitta kvar vid mitt återbesök. Det som händer är att kunden som hade betalat för en förlängning nu får en kortare naturlig nagel under och jag börjar förlängningen från början eller med tur från den fria kanten som jag kan ha lyckats spara.

Det är inte kundernas fel de kan inte veta om sånt, men jag förstår inte varför finns det så många salonger i Örebro som inte bygger naglar med mallar. Jag använder mig av tippar bara vid allvarliga nagelbitare eller på dem som har för långa hyponychium. Det för att mallen kan skada hyponychium och göra ont. Dessutom en dålig placering av mallen leder till en oönskad form på nagel när man väl är färdig. När jag väl behöver använda tippar använder jag endast genomsynliga/clear tippar för att ha ett naturligt resultat.

Som jag förklarade på min hemsida ”Fördelar med mallar är att eftersom hela förlängningen är i ett och samma material görs förlängningen bara en gång och den blir en del av dina naglar, samt med kontinuerlig fyllning av utväxten har du på några veckor dina egna naglar under, med förstärkning på.” (Om ingen nagel går sönder innan återbesök.)


Här är ett exempel på mina egna naglar. Eftersom jag förlängde med mall från början (2 månader sen) har jag nu egna längder under o behöver bara göra förstärkning vid återbesöket. Undantaget är på pekfinger som jag klämde i skåpet o förlorade längden. Därför behövde jag använda mall igen.



 Här hade naglarna en liten kant från början. Behövde inte ens så där mycket kant för att få fäst på mallen. Tummen var lite speciell så jag använd en annan typ mall som passar alla nagel typer. Även om mallen inte passar går det att klippa till o forma till. Det finns olika typer av mallar, det gäller att hitta sin favorit.



Här är ett exempel till där längden växte under förlängning med mall. Vid återbesöket blir det en nagelförstärkning istället. Om kunden ville ta bort materialet skulle hon ha en viss längd.

Tippar tar tid att mäta till rätt storlek, ibland behöver man anpassa en viss storlek på tippar till vissa naglar, sen kommer klippning till önskad längd, filning osv. Det som kan hända är att för att vinna tid som annars gick förlorad med tippar och dess placering brukar några salonger (i speciell de asiatiska) endast pensla ett tunt lager gel eller akryl på tipparna o kallas det för förlängning, frågan är hur länge det sitter? Så jobbar inte jag, kvalitet kommer först inte ”fusk”.

De kunder som kom till mig från andra salonger hade fina naglar det var bara så att de hade tippar. Är man utbildad skulle man kunna bygga på mall oavsett. Men lärde man sig inte det på sin utbildning kan man väl söka en kurs som handlar bara om denna metod. Det finns säker många skolor som erbjuder sån kurs o där lär man sig massor med tricks för att för bättre passform.

Så svårt är det inte att använda mall. Jag ville med detta inlägg bara uppmuntra andra tjejer som gör naglar att använda eller lära sig att använda mallar istället. Det kan bli lite jobbigt i början men med lite träning vill man inte längre använda tippar, för man sparar massor med tid o pengar!

Kunderna kan också be om att göra förlängning med mall, så tvingas man att lära sig detta! J


Se… det går att använda mall även på vissa nagelbitare. Här på bilden är min egen pekfinger som jag klämde i skåpet, men många nagelbitares fingrar kan se ut så här.



Till sist använde jag en annan mall som ger mer stöd. Jag har för kort nagelbädd på pekfingrarna därför använde jag rosa camouflage för att förlänga den o ser mer symmetrisk ut i jämförelse med andra nagelbädden.




Sen bygger jag längden…



Och resultat blev så här!

Nu, behöver man tippar?

6 kommentarer:

  1. ytterligare ett fiffigt sätt att använda mallar på extrema nagelbitare: http://www.youtube.com/watch?v=9DsG7GrLJUw&feature=g-all-c

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var riktigt fiffgt! Har du provat det? Gör det inte ont när akryl/gel härda mot huden? Jag gör nästan likadant, de enda skillnaden är att jag klistrar en mallbit under så att nagelbädd förlängningen inte går mot huden. Jag såg Greg (young nails) visa nåt sånt jag blev stammis på det!

      Radera

  2. Jag som undrade varför man använder klara tippar för att det ska se naturligare ut.. är det med akrylen det blir bättre? Har inte använt dem så mkt...

    Mvh Rebecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej du, klara tippar passar också till gel. De är bra för kunder med korta nagelbädden för de ger inga skuggor när man använder rosa camouflage för att förlänga nagelbädd. När jag måste använda tippar använder jag bara de klara o sen bygger som vanligt!

      Radera
  3. Jag undrar vart man kan köpa mallar i Örebro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Ursäkta för mitt sena svar!
      Jag har kollat runt o som jag vet finns det ingenstans här där man kan köpa mallar. Själv beställer jag på nätet.

      Radera